Bezoekadres: Wusterweg 6, 5811AD Castenray
+31654787362

Eitje tegen kilo’s: Het enige dat de mannen deden was eieren eten bij het ontbijt.

Net als bijna heel Nederland ben ik de laatste tijd een paar kilootjes rijker. Tijd om hier nu een rem op te zetten! Hoe makkelijk kan het zijn: Ik begin de dag gewoon met een eitje.

Eieren behoren tot de gezondste voeding die je maar kunt bedenken. Ze zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en veel essentiële vitamines en mineralen. Ze hebben ook een aantal unieke eigenschappen die ervoor zorgen dat ze uitzonderlijk goed werken bij afvallen. Dit artikel laat zien waarom eieren een heel goed middel zijn bij het afvallen.

Eieren bevatten weinig calorieën
De makkelijkste manier om gewicht te verliezen is door het verminderen van de dagelijkse calorie-inname. Eén groot ei bevat maar 78 calorieën, maar wel heel veel voedingsstoffen. Vooral de dooiers zijn heel voedzaam. Een maaltijd met eieren bevat meestal 2 tot 4 eieren. Drie grote gekookte eieren bevatten minder dan 240 calorieën. Door toevoeging van een flinke portie groenten kun je een complete maaltijd maken met maar ongeveer 300 calorieën. Denk er wel om dat elke theelepel olie of boter zorgt voor een toevoeging van 50 calorieën als je de eieren bakt.

Eieren zijn heel vullend
Eieren zitten boordevol voedingsstoffen en ze vullen goed, vooral omdat er zoveel eiwitten inzitten. Eiwitrijke voeding staat erom bekend dat het de eetlust remt en snel verzadigt, vergeleken met voeding met minder eiwitten. Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat maaltijden met ei de verzadiging vergroten en de voedselinname later op de dag verminderen, vergeleken met andere maaltijden met hetzelfde aantal calorieën. Eieren staan ook hoog op de Verzadigingsindex. Deze ranglijst geeft weer hoe goed voedingsmiddelen zorgen voor een gevoel van voldaanheid en voor een vermindering van calorie-inname later op de dag. Bovendien kan een eiwitrijk dieet obsessief denken aan eten tot wel 60% verminderen. Het kan ook het verlangen om ’s avonds laat nog te gaan snacken met de helft verminderen.

De dag goed beginnen met eieren
Het schijnt vooral bij afvallen een goed idee te zijn om eieren bij het ontbijt te eten. Veel studies hebben het effect van eieren eten in de ochtend vergeleken met andere soorten ontbijt met dezelfde calorische waarde. Uit verscheidene studies bij vrouwen met overgewicht bleek dat als ze eieren aten in plaats van bagels, hun gevoel van verzadiging toenam. Het zorgde voor een vermindering van de calorie-inname gedurende de volgende 36 uur. Ook is gebleken dat 8 weken lang ontbijten met eieren zorgde voor een verhoging van het gewichtsverlies tot 65% . Uit een soortgelijk onderzoek bij mannen kwam dezelfde conclusie: een ontbijt met eieren verlaagde de calorie-inname aanzienlijk over de volgende 24 uur, vergeleken met een ontbijt met bagels. De eiereters voelden zich ook voller. Bovendien veroorzaakte het eierontbijt een stabielere bloedsuiker- en insulinerespons, terwijl ook het hongerhormoon ghreline werd onderdrukt. Een ander onderzoek – bij 30 gezonde en fitte jonge mannen – vergeleek de effecten van drie soorten ontbijt bij drie verschillende gelegenheden. Het ging om eieren op geroosterd brood, ontbijtgranen met melk en geroosterd brood, en een croissant met sinaasappelsap. Het ontbijt met eieren bleek aanzienlijk beter te verzadigen, minder honger te veroorzaken en te zorgen voor minder verlangen om te gaan eten dan de andere twee soorten ontbijt. Verder zorgde het eten van eieren bij het ontbijt ervoor dat de mannen automatisch 270 – 470 calorieën minder aten bij de lunch en het diner, vergeleken met de andere ontbijten. Deze indrukwekkende vermindering van calorie-inname was onbedoeld en ging dus vanzelf. Het enige dat de mannen deden was eieren eten bij het ontbijt.

Bon appetit!

Groetjes Eric

(Bron: https://www.ahealthylife.nl/waarom-eieren-heel-goed-helpen-bij-afvallen/)